آلانیا بهتر است یا آنتالیا؟؟؟

ترکیه یکی از کشورهایی است که به خاطر وجود شهرهای توریستی متنوع گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. تنوع و زیبایی شهرهای این کشور موجب شده برای گردشگران این سؤال پیش بیاید که در بین تورهای استانبول، آنتالیا، آلانیا و... کدام یک را برای سفر و گذراندن تعطیلات انتخاب کنند. یکی از دوراهی هایی که بیشتر گردشگران در سفر به ترکیه با آن روبرو میشوند این است که آلانیا بهتره یا آنتالیا؟ برای تصمیم گیری بهتر ما در این مقاله به مقایسه دو شهر آلانیا و آنتالیا از لحاظ آب و هوا، جاذبه های گردشگری و کارهایی که در سفر به آنها نباید از دست داد خواهیم پرداخت و شما جواب سؤال خود را خواهید گرفت که اولویت تان برای سفر به ترکیه با تور آلانیا است یا تور آنتالیا.

آب و هوای آلانیا بهتره یا آنتالیا؟

یکی از مواردی که قبل از سفر به هرجایی باید به آن توجه کرد آب و هوا است زیرا تأثیر زیادی در کیفیت سفر دارد. در مورد آب و هوای دو شهر آلانیا و آنتالیا میتوان گفت بستگی به سلیقه شما دارد که چه آب و هوایی را می پسندید. آب و هوای آلانیا در بیشتر روزهای سال گرم و معتدل است و در فصل زمستان بارندگی بیشتری نسبت به فصل تابستان دارد. به طور کلی، این شهر سردترین ماه سال را درماه ژانویه و گرمترین ماه سال را در ماه آگوست دارد. بهترین ماه های سال از نظر آب و هوایی در آلانیا ماه های مارس، آوریل، می، ژوئن، جولای، سپتامبر، اکتبر، نوامبر و دسامبر میباشد.

آب و هوای آنتالیا به طور کلی مدیترانه ای و معتدل است به طوریکه تابستان هایی گرم و خشک و زمستان هایی معتدل و بارانی دارد. میانگین دما در شهر آنتالیا در تابستان بین 30 تا 35 و در زمستان 9 تا 15 درجه است. گرمای تابستان های این شهر را بادهای شمال شرقی و نسیم خنک دریاها قابل تحمل کرده اند. آب و هوای این شهر در اکثر فصل های سال مطلوب و معتدل است و در ماه های گرم سال هوا به گونه ای نیست که غیر قابل تحمل باشد. زمستان های این شهر با بارندگی زیاد برای تفریحات ساحلی و آبی مناسب نیست و بهترین زمان برای چنین تفریحاتی فصل تابستان است.

موقعیت جغرافیایی آلانیا بهتره یا آنتالیا؟

آلانیا شهری است در 115 کیلومتری آنتالیا که از سمت شمال با رشته کوه توروس، از سمت جنوب به دریای مدیترانه و از شرق به قاضی پاشا ختم میشود. این شهر به علت آب و هوای مطلوب و نزدیکی به شهر کنیا یکی از بندرگاه های مورد علاقه سلجوقیان بوده است. در حال حاضر نیز یکی از شهرهایی است که در بین گردشگران به ویژه گردشگران اروپایی طرفداران زیادی دارد. البته علاوه بر آب و هوا عوامل دیگری مانند سواحل زیبا ، طبیعت چشم نواز، مکان های باستانی و مراکز خرید آن موجب جذب گردشگران شده است. فصل توریستی این شهر تابستان است به همین خاطر مسافران زیادی با تور آلانیا به این شهر سفر میکنند؛ در این زمان میتوان گفت جمعیت آلانیا دو برابر میشود.

آنتالیا به عنوان نگین مقاصد مدیترانه ای شناخته شده است که در منطقه غربی ترکیه قرار دارد. این شهر از سمت غرب به شهر کورکوتلی، از سمت شرق به شهر سریک، از سمت شمال به بوردور و از سمت جنوب به دریای مدیترانه منتهی میشود. آنتالیا یکی از شهرهای پرجمعیت ترکیه است که درآمد بیشتر مردم آن از صنعت توریسم میباشد. آنتالیا از گذشته تا به حال مشغول به ساختن انواع هتل ها و مراکز تفریحی برای رفاه حال گردشگران است به همین دلیل تور آنتالیا یکی از بهترین تورهای توریستی جهان به حساب می آید.

فاصله آلانیا تا آنتالیا

همانطور که گفته شد آلانیا در 115 کیلومتری (حدودا 2 ساعت) آنتالیا واقع شده و می توان گفت آلانیا جزئی از شهر آنتالیا است. این شهر در قسمت شرقی آنتالیا قرار دارد یعنی بعد از گذراندن مناطق بلک (Belek)، ماناوگان و سیده به شهر آنالیا خواهید رسید. در صورتی که قصد سفر به آلانیا را دارید میتوانید با هواپیما به آنتالیا رفته و سپس با استفاده از ترانسفر خصوصی از فرودگاه، شاتل فرودگاهی یا تاکسی از آنتالیا به آلانیا سفر کنید.

جاذبه های گردشگری آلانیا بهتره یا آنتالیا؟

یکی از عواملی که باعث ایجاد سؤال "آلانیا بهتر است یا آنتالیا" برای گردشگران میشود جاذبه های دیدنی این دو شهر است. ما در ادامه به این سؤال پاسخ داده ایم.

مکان های دیدنی در سفر به آنتالیا

آنتالیای قدیم یا شهر کالیچی

شهر قدیمی کالیچی قسمتی از شهر توریستی و زیبای آنتالیا میباشد که کوچه های تو درتو و سنگفرش شده آن همراه با معماری سنتی، محل خوبی برای پیاده روی و قدم زدن است. شهر کالیچی پر از کافه ها و خانه هایی با بافت های قدیمی است که یکی از جاذبه های توریستی آنتالیا به حساب می آید.

اسکله قدیمی آنتالیا

اسکله قدیمی آنتالیا بخشی از منطقه کالیچی است که قدمت آن به بیش از 2 هزار سال میرسد. این اسکله یکی از مهمترین بنادر کشور ترکیه است که بر روی صخره ای در ساحل مدیترانه واقع شده است. اسکله قدیمی آنتالیا با تعداد زیادی کافه، رستوران و قایق های بادبانی به یکی از جاذبه های زیبا و دیدنی آنتالیا تبدیل شده است.

موزه آنتالیا

موزه باستان شناسی آنتالیا که به نام موزه آنتالیا شهرت دارد یکی از مهمترین و مشهورترین موزه های ترکیه است. در این موزه میتوانید با فرهنگ غنی و تاریخ کشور ترکیه آشنا شوید و مجسمه های کشف شده و گچ بری های شهر قدیمی پرگه را ببینید. توصیه میکنیم اگر به تاریخ علاقه مند هستید بازدید از این موزه را از دست ندهید.

مناره ییولی

مناره ییولی (Yivli Minare) بخشی از مسجد علاءالدین در آنتالیا است و یکی از قدیمی ترین و بهترین بناهای تاریخی ترکیه محسوب میشود. این مناره برفراز مشهورترین مسجد شهر آنتالیا واقع شده است که ستون بزرگ آجری آن همیشه در آسمان این شهر دیده میشود.

دروازه هاردیان

یکی از برجسته ترین مکان هایی که میتوانید در تور آنتالیا از آن بازدید کنید و لذت ببرید دروازه هاردیان است. این دروازه یک طاق تاریخی است که در گذشته به عنوان نماد پیروزی بنا شده است. به این دروازه در زبان ترکی هادریان کاپیسی(Hadrian Kapisi) یا اوچ قاپیلار (Üçkapılar)گفته میشود.

شهر باستانی آسپندوس

آسپندوس  (Aspendos)یکی از شهرهای باستانی آنتالیا است که قدیمی ترین و مهم ترین آمفی تئاتر دنیا را در خود جای داده است. سالن این آمفی تئاتر به قدری بزرگ است که ظرفیت 15000 تا 2000 نفر را دارد. این شهر علاوه بر آثار تاریخی دارای جنگل های سرسبز و دشت های وسیع و زیبا نیز میباشد.

قلعه رومیان

قلعه رومیان یکی از برج های سنگی در آنتالیا است که به واسطه جذابیت و زیبایی توانسته به یکی از مکان های دیدینی آنتالیا تبدیل شود. این قلعه در قرن 2 میلادی بنا شده که در زمان عثمانی ها و سلجوقیان بازسازی شده است. قلعه رومیان درست روبروی پارک زیبای کارالی و غلو واقع شده است.

شهر باستانی ترمسوس

یکی دیگر از شهرهای تاریخی و باستانی آنتالیا ترمسوس است که قدمتی هزار ساله دارد. این شهر در فاصله 20 کیلومتری و در قسمت غربی آنتالیا واقع شده است. ترمسوس بر روی سنگی که بدون هیچ گونه دخالت دست انسان و به صورت کاملا طبیعی بر روی کوه گولوک در ارتفاع 1300 متری سطح دریا قرار دارد.

حضور در فیستیوال های شنی  و یا بازدید از نمایشگاه آن

یکی از مهیج ترین تفریحات و جشن هایی که هرسال در شهر زیبای آنتالیا برگزار میشود جشنواره شنی آنتالیا یا جشنواره سرزمین شنی آنتالیا (Sandland)  می باشد که در بیم مردم محلی و گردشگران محبوبیت بسیار زیادی دارد.

سواحل دیدنی در سفر به آنتالیا

ساحل چیرالی

یکی از جاذبه های گردشگری فوق العاده آنتالیا ساحل چیرالی است که علاوه بر سواحل زیبا و خیره کننده، طبیعتی بکر و منحصر به فرد را در خود جای داده است. این ساحل یکی از آرام ترین سواحل دریای مدیترانه است که به وسیله یک صخره از شهر باستانی الیمپوس جدا شده است.

ساحل آدراسان

ساحل آدرسان یکی دیگر از سواحل زیبای آنتالیا است که به عنوان گنج پنهان این شهر به حساب می آید. این ساحل امکانات بسیار متنوعی را با هزینه هایی بسیار مناسب در اختیار گردشگران قرار می دهد.

ساحل الیمپوس

ساحل الیمپوس (Olimpos) ساحلی آرام با امواج نقره ای و شگفت انگیز دریا، یکی از بهترین سواحل آنتالیا می باشد. این ساحل در جنوب غرب آنتالیا قرار دارد و در گذشته یکی از مهمترین بندرهای ترکیه بوده است. پوشش گیاهی بی نظیر آن موجب شده رستوران ها و کافه ها میز پذیرایی خود را سایه این درختان قرار دهند.

ساحل کنیالتی

یکی از پرطرفدارترین مکان های تفریحی آنتالیا ساحل کنیالتی است که طول آن به 3 کیلومتر میرسد. یکی از جذابیت های این ساحل کوه های سیاه و قهوه ای است که در قسمت غربی این ساحل قرار دارد. این کوه ها آن قدر نزدیک به نظر می آیند که تصور میکنید با دست دراز کردن میتوانید آن ها را لمس کنید.

ساحل لارا

ساحل لارا که در زبان ترکی لارا بالچی گفته میشود یکی از سواحل زیبا و بی عیب و نقص آنتالیا است که در قسمت شرق این شهر واقع شده است. این ساحل حدودا 12 کیلومتر با آنتالیا فاصله دارد؛ به همین دلیل مورد استقبال گردشگران زیادی قرار گرفته است.

مکان های دیدنی در سفر به آلانیا

ساحل داملاتاش

ساحل داملاتاش در شرقی ترین قسمت کلئوپاترا واقع شده است و جزء معدود سواحل ترکیه میباشد که برای افراد با صندلی چرخدار (ویلچر) مناسب است. این ساحل نسبت به سواحل دیگر آلانیا آرام تر و خلوت تر است. همچنین یکی از مکان های محبوب ترکیه برای غواصی محسوب میشود.

موج سواری پارویی

یکی از تفریحات مهیجی که در سال های اخیر در بین گردشگران طرفداران زیادی پیدا کرده است موج سواری پارویی است. در این ورزش ابتدا باید روی یک تخته موج ایستاده و بعد از وزش باد به کمک پارو آن را به حرکت درآورد.

موزه هرباریوم

یکی از موزه های توریستی آلانیا موزه هرباریوم است که در سال 2012 توسط شهرداری آلانیا ساخته شده است. این موزه همه روزه میزبان بازدیدکنندگان میباشد.

غار داملاتاش

غار داملاتاش یکی از بهترین و بی نظیرترین غارهای دنیا است که توسط کارگران لنگرگاه به طور کاملا اتفاقی با انفجار بمب کشف شده است. در اطراف این غار فلات ها و رودخانه های بسیار زیادی وجود دارد.

موزه باستان شناسی آلانیا

یکی از موزه های بسیار معروف الانیا موزه باستان شناسی است که آثار قدیمی با ارزش و مصنوعات تاریخی زیادی را در خود جای داده است. این موزه در سال 1967 تأسیس و در سال 2012 بازسازی شده است.

تنگه اسپادر

تنگه اسپادر یکی از جاذبه های شگفت انگیز آلانیا است که در 40 کیلومتری این شهر واقع شده است. یکی از مکان هایی که حتما در سفر به آلانیا باید از آن دیدن کنید دره اسپادر(Sapadere)  میباشد. این دره تا سال 2008 ناشناخته بود و فقط مردم محلی این منطقه آن را می شناختند.

خرید از جمعه بازار

جمعه بازار آلانیا یکی از بازارهای ساحل جنوبی ترکیه است که انواع کالاها را میتوانید در آن پیدا کنید. این بازار پر از اجناس رنگارنگ از پوشاک گرفته تا ادویه جاتو میوه که هر بیننده ای را سر ذوق می آورد. اگر در سفر به آلانیا به دنبال بازاری برای خرید سوغاتی هستید ما جمعه بازار آلانیا را به شما پیشنهاد میدهیم.

تور قایقرانی

تور قایقرانی از تورهای هیجان انگیز آلانیا است که نباید آن را از دست بدهید. با این تور یک روز کاملا مهیج را خواهید گذراند که بدون شک از خاطرتان فراموش نخواهد شد.

گردش با قایق

گردش با قایق در آب های زلال همراه با نسیم خنک دریا تجربه ای بی نظیر خواهد بود. این گردش از بندرگاه قدیم آلانیا شروع میشود. در این بندرگاه ها میتوانید از بین قایق های چوبی که به نام Gullest شناخته میشوند قایق خود را انتخاب کنید.

همانطور که می دانید ترکیه یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری برای مسافران است به طوریکه سالانه گردشگران زیادی با تور آنتالیا و تور آلانیا به آن سفر می کنند. سوالی که اکثر گردشگران قبل از سفر می پرسند این است که آلانیا بهتر است یا آنتالیا؟؟ در این مطلب تلاش کردیم دو شهر آنتالیا و آلانیا را از جهات مختلفی با یکدیگر مقایسه کنیم تا بتوانید متناسب با سلیقه خود یکی از این دو شهر را برای سفر به ترکیه انتخاب کنید.

چنانچه به دنبال بهترین تورهای آلانیا و آنتالیا هستید، خاتون سیر بهترین گزینه برای شماست زیرا دارای سابقه درخشان در زمینه برگزاری تورهای مسافرتی و گردشگری است و توانسته رضایت گردشگران زیادی را کسب کند. شعار خاتون سیر برگزاری تورهای گردشگری با خدمات بی نظیر و در عین حال قیمت مناسب است. پس، همین الان با خاتون سیر تماس بگیرید یا به قسمت تورهای خاتون سیر مراجعه کنید.