فرودگاه جدید استانبول

x

فرودگاه جدید استانبول، ، فرودگاهی تازه ساخت است که در منطقه آرناوت کوی  قرار دارد و در تاریخ ۲۹ اکتبرتوسط رئیس جمهور ترکیه(رجب طیب اردوغان) افتتاح شداین فرودگاه قرار است برگترین فرودگاه جهان باشد.

این فرودگاه، سومین فرودگاه بین‌المللی استانبول میباشد و توانایی ترانسفر ۹۰ میلیون مسافر را در سال دارد و بعد از پایان ساخت آن جایگزین فرودگاه آتاتورک میشود.مساحت ترمینال اصلی این فرودگاه  ۱٬۳۰۰٬۰۰۰ مترمربع با ظرفیت 90 میلیون نفر مسافر میباشد.مساحت ساختمان دوم ترمینال فرودگاه ۱۷۰٬۰۰۰ مترمربع وظرفیت پارکینگ فرودگاه، ۱۲٬۰۰۰ خودرو می باشد.

بر اساس برآورد ها در سال2030 باند های این فرودگاه به 6 باند می رسد که قابلیت جابجایی 200 میلیون مسافر را دارد.

2

نکته قابل توجه در طراحی این فرودگاه این است که سعی شده فرهنگ ترکی را به نمایش بگذارند و برج فنی آن ساختمانی الهام گرفته از گل لاله می باشد که نماد ترکی-سنتی-اسلامی می باشد.

در سال 2015 این فرودگاه موفق به اخذ جایزه  معماری بین الملی شیکاگو برای خلاقیت در طراحی برج کنترل ترافیک هوایی و ساختمان فنی خود شد، این مسابقه توسط موزه معماری و طراحی شیکاگو برگزار شد.

3

هزینه ساخت فرودگاه دوازده میلیارد و سیصد میلیون تخمین زده شده و بر اساس پیش بینی ها شرکت فعال در فرودگاه سالانه مبلغ ۱.۱ میلیارد یورو در ۲۵ سال به دولت پرداخت خواهد کرد.در حال حاضر فاز اول فرودگاه افتتاح شده و هزینه آن۶ میلیارد یورو تخمین زده شده است. ساخت دیگر فاز های این فرودگاه تا سال 2023 به اتمام خواهد رسید.برای ساخت فاز اول حدود 10 هزار کارگر به صورت 24 ساعته در حال کار بودند در حالیکه شرایط ایمنی  براساس استانداردهای جهانی نبوده و بنابر اعلام وزارت کار کشور ترکیه از زمان شروع بکار کارگران حدود ۲۷ نفر کشته و صد ها نفر نسبت به عدم پرداخت دستمزد خود دست به اعتراض زدند.

5

در این فرودگاه علاوه بر طراحی خلاقانه، مدرن ترین فناوری ها و تکنولوژی های امنیتی و زیر ساختی استفاده شده است.در پارکینگ و پایانه ها حدود 9 هزار دوربین هوشمند و 8 دوربین حسگر تشخیص حرکت نصب شده است و برای اولین بار از سامانه جدید رادار زمینی و سامانه‌ هوشمند تشخیص پلاک خودرواستفاده شده است . امکانات این فرودگاه شامل بیمارستان‌،هتل، اتاق استراحت،سالن VIP،نمازخانه و ..... میشود.

6

این فرودگاه با سقفی به وسعت 1.300.000 متر مربع، بزرگترین ترین ترمینال فرودگاهی سر پوشیده جهان می باشد.

پس از انتقال پرواز های فرودگاه آتاتورک به این فرودگاه، فرودگاه قدیمی به به یک پارک تبدیل شود.

 ازتاریخ 30 نوامبر مسافران آژانس هواپیمایی خاتون سیر که از تور ترکیه و تور استانبول خاتون سیر استفاده میکنند، پرواز آن ها به فرودگاه جدید استانبول وارد میشود.