سفرنامه ترکیه - استانبول

سفرنامه ترکیه - استانبول

مراجعه به آژانس خاتون سیر، ما را با بهترین گزینه‌های ممکن برای سفر به استانبول آشنا کرد. تنوع تورهای پیشنهادی با قیمت‌های مختلف و انواع هتل ها و خدمات گردشگری، تصمیم‌گیری را برای ما آسان می‌کرد. با دو پیشنهاد کلی روبه‌رو بودیم، یکی اینکه هتلی نزدیک میدان تکسیم بگیریم که در آن صورت هزینه اقامت در هتل گران‌تر و معمولا اتاق‌ها کوچک‌ترند، در عوض به قلب شهر و مراکز خرید و دیدنی‌های استانبول نزدیک هستید، و دوم اینکه هتلی دورتر انتخاب کنیم که هزینه‌های اقامتی کم‌تری داشته باشد اما برای رفتن به مرکز شهر نیاز به وسایل نقلیه خواهد بود. ما گزینه‌ی دوم را انتخاب کردیم، و بعد از سفر هم از انتخابمان راضی بودیم و حالا به تفصیل تعریف خواهم کرد که چرا.

ما در هتل کایا در خیابان آکسارای به مدت چهار شب و پنج روز اقامت داشتیم. شب‌های آخر آذرماه بود و نزدیک به شب یلدا. البته باید به رطوبت و سرمای هوا اشاره کنم که آن هم با پوشیدن یک پالتو و البته قدم زدن‌های مداوم در خیابان‌های دیدنی و زیبای استانبول دیگر محسوس نبود.

اگر بخواهم از ابتدای سفر تعریف کنم  اشاره به فرودگاه «سبیها» و مسیر طولانی‌اش تا مرکز شهر قابل ذکر است که البته با همسفرهای خوش اخلاق و صحبت‌های ابتدایی تورلیدرها به خوشی می‌گذرد. با احتساب ترافیک حدودا دو ساعت طول کشید تا به هتل کایا در خیابان آکسارای رسیدیم. عصر بود و ما حسابی هیجان‌زده بودیم و بلافاصله بعد از تحویل اتاق‌ها، و سپردن وسایل به صندوق امانات هتل بیرون زدیم. البته تورلیدرها همان لحظه رسیدن به هتل سیم‌کارت‌ تلفن همراه ترکیه را در اختیارمان گذاشتند. کارهای مهمی که در اولین ساعات رسیدن به استانبول باید انجام دهید: اول صرافی که در زبان ترکی به آن دویزDoviz می‌گویند برای تبدیل دلار به لیر، و دوم شارژ کردن سیم‌کارت‌ها و سوم خرید کارت اعتباری حمل و نقل. صرافی‌ها در همه جای خیابان‌های استانبول به راحتی پیدا می‌شوند و شارژ مالی سیم‌کارت و کارت مترو و اتوبوس هم که از هر دکه‌ای می‌شد تهیه کرد.

بعد از این اقدامات اولیه شما می‌توانید با خیال راحت سفر هیجان‌انگیزتان را در استانبول زیبا شروع کنید. خیابان استقلال که از میدان تکسیم منشعب می‌شود از دیدنی‌ترین مراکز استانبول است. این خیابان مملو از مراکز خرید برندها، انواع رستوران‌ها و کافه‌های بی‌نظیر که با فضاهای هنرمندانه و موسیقی و آوازشان، گردشگران را به خود جذب می‌کنند. شب اول را در این خیابان تا نیمه‌های شب با هنرمندانی که در گوشه و کنار آن هنرنمایی می‌کردند گذراندیم. تمامی کافه‌ها تا نیمه‌های شب باز هستند و خیابان تا صبح روشن است. روز دوم را به دیدن از مراکز تاریخی استانبول گذراندیم؛ مسجد ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد، موزه‌ها و خیابان‌های اطراف ایاصوفیه که مملو از آثار باستانی و ساختمان‌های زیبا است. روزهای بعد برای وعده‌های ناهار و شام به خیابان استقلال برمی‌گشتیم تا اوقاتمان را در رستوران‌ها و کافه‌های دیدنی آن سپری کنیم. بعد از ظهر‌ها هم بیشتر به گشت و گذار در پاساژها و خرید. اگر در فصل‌های گرم به استانبول سفر کردید تنگه بوسفور و سواحل دیدنی استانبول از مکان‌هایی هستند که می‌توان اوقات بسیار خوشی را در آنها گذراند. اما در فصل‌های سرد تنها می‌توان به دیدار از مناظر و قدم زدن در کناره‌‌های این سواحل بی‌نظیر اکتفا کرد و ضمنا سیب‌زمینی‌های شکم‌پُر ترکی که به پُمپیر مشهور هستند را از دست ندهید.

در کل خدماتی که در طی سفر از این تور استانبول دریافت کردیم ترانسفر فرودگاه، تور گشت رایگان در شهر به همراه وعده ناهار، سیم‌کارت رایگان و میزبانی و همراهی بی‌نظیر تورلیدرهای آژانس خاتون سیر بود.