دلایل اصلی ریجکت ویزای شینگن و مراحل رفع و اعتراض به آن

یکی از بدترین اتفاقاتی که در طول زمان اخذ ویزای شینگن ممکن است برای شما پیش بیاید ریجکت ویزای شینگن یا ریفیوز شدن ویزای شینگن است که به راحتی می تواند همه برنامه های سفر شما را خراب کند. هیچ کس دوست ندارد هنگامی که تمام برنامه ریزی ها و کارهای خود را برای سفر به اروپا تنظیم کرده است با خبر ریجکت شدن ویزا غافلگیر شود. همانطور که می دانید برای سفر به اروپا داشتن ویزای شینگن ضروری است که متأسفانه اخیرا تعداد ریجکت ویزای شینگن از طرف سفارت اروپا در ایران رو به افزایش است. ویزای شینگن در صورتی صادر می شود که افسرهای کنسولی تمام قوانین و شرایط را بررسی کنند و در نهایت تصمیم به صدور ویزا بگیرند. ما در ادامه مهمترین دلایل ریجکت شدن ویزای شینگن، راه های رفع ریجکتی ویزای شینگن، نحوه اعتراض به رفع ویزای شینگن و نمونه نامه اعتراض به ریجکت شدن ویزای شینگن را توضیح خواهیم داد.

ویزای شینگن چیست؟

ویزای شینگن در واقع مجوزی برای ورود به کشورهای عضو  پیمان شینگن می باشد که با گرفتن این ویزا اجازه ورود به 26 کشور دیگر را که عضو این پیمان هستند، خواهید داشت. البته امکان ورود به این کشورها با شرایط و مدت زمانی مشخص امکان پذیر است. 26 کشور عضو شینگن کشور های اسپانیا، فرانسه، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، چک، آلمان، مجارستان، فلاند، دانمارک، لتونی، مالت، اسلوونی، اتریش، استونی، سوئد، ایتالیا، لوکزامبورگ، لیتوانی، سوییس، ایسلند، بلژیک، لیختن اشتاین، یونان و اسلواکی هستند. با اخذ ویزای شینگن می توانید به هرکدام از این کشورها با توجه به شرایط تعیین شده از طرف سفارت سفر کنید.

دلایل ریجکت شدن ویزای شینگن

گاهی اوقات با وجود داشتن همه ی شرایط از جمله تمکن مالی مناسب، توجه به سابقه سفر مناسب و حتی برنامه سفر درست و دقیق باز هم درخواست ویزای شینگن از طرف سفارت موردنظر رد می شود و اکثر افراد متقاضی پس از دریافت این ویزا به دنبال دلیل ریجکت شدن ویزای شینگن خود هستند. با ما همرا باشید تا دلایل ریجکت شدن ویزای شینگن خود را متوجه شوید.

1. قانع نشدن آفیسر پرونده

شاید یکی از دلایل اصلی و مهم ریجکت ویزای شینگن قانع نشدن آفیسر پرونده در رابطه با دلایل سفر یا عدم بازگشت فرد متقاضی قبل از اتمام اعتبار ویزا به کشور مبدأ باشد. بیش از 90 درصد از ریجکتی های ویزای شینگن حتی در زمانی که همه ی مدارک ارائه شده توسط متقاضی هیچ گونه مشکلی نداشته باشد، شک و تردید افسر پرونده در مورد ماندگار شدن فرد متقاضی پس از اتمام برنامه سفر و اعتبار ویزا در اروپا است.

2. ندادن توضیحات کافی در مورد هدف و  نحوه اقامت

همانطور که گفته شد یکی از اصلی ترین و رایج ترین دلایل ریجکت شدن ویزای شینگن عدم توضیحات کافی متقاضی در مورد هدف، شرایط و نحوه اقامت مشخص به افسر پرونده است. بنابراین متقاضی ویزا باید بتواند با ارائه سند و مدارک معتبر و قانع کننده  در رابطه با تمکن مالی و همچنین وضعیت شغلی، برنامه سفر و هدف از سفر خود، افسر پرونده را متقاعد کند که هدف از سفر همان چیزی است که ارائه کرده است.

3. ارائه دلایل محکم برای بازگشت متقاضی به کشور مبدأ

متقاضی باید بتواند به وسیله ارائه اسناد و مدارکی مثل نامه اشتغال به کار، روزنامه رسمی و پیوندهای قوی خانوادگی در کشور مبدأ و سند ملکی این اطمینان را به افسر پرونده بدهد که پس از اتمام برنامه سفر به کشور خود بر میگردد. احتمالا با این کار ریجکت شدن متقاضی تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

4. ارائه برنامه سفر به صورت مبهم

با توجه به قوانین و شرایط ویزای شینگن برای درخواست و اخذ این ویزا برنامه سفر باید براساس همان کشوری باشد که متقاضی از طریق آن برای ویزای شینگن اقدام کرده است. به طور مثال اگر متقاضی قصد سفر به کشور کانادا را دارد نمی تواند از سفارت کشور اسپانیا برای وقت سفارت و دریافت ویزای شینگن اقدام کند؛ حتی اگر کشور اسپانیا عضو پیمان شینگن و اتحادیه اروپا باشد. بنابراین اگر متقاضی در طول سفر به اروپا قصد دارد چند روزی را در چند کشور مختلف اقامت داشته باشد باید درخواست از کشوری باشد که مدت زمان بیشتری را در آن خواهد گذراند. پس درخواست ویزا از طریق سفارت اشتباه و ارائه ندادن محل اقامت در طول مدت اقامت در منطقه شینگن و همچنین ارائه ندادن رزرو بلیط از دلایلی است که برنامه سفر را مبهم جلوه می دهد و باعث ریجکت ویزای شینگن می شود.

5. نداشتن یا کافی نبودن مدارک مالی لازم جهت اثبات تأمین هزینه ها در سفر

از دیگر دلایلی که به راحتی می تواند موجب ریجکت شدن ویزای شینگن شود نداشتن تمکن مالی برای تأمین هزینه های مورد نیاز در سفر به کشورهای حوزه شینگن است. در همین راستا فرد متقاضی یا سرپرست خانواده به نمایندگی از همه اعضای درخواست کننده ویزا باید گزارش گردش حساب بانکی مربوط به 6 ماه گذشته خود را ارائه دهد. از عواملی که مورد توجه افسر پرونده قرار خواهد گرفت موجودی فعلی حساب بانکی متقاضی خواهد بود. پس نداشتن مدارک مورد نیاز مالی تأثیر زیادی در رد شدن درخواست ویزای شینگن خواهد داشت.

6. ارائه ندادن مدارک مربوط به محل اقامت یا ارائه مدارک متناقض

در صورتی که متقاضی مدارک مربوط به اقامت و رزرو هتل را جعلی ارائه دهد یا با دیگر مدارک سفر آن متناقض باشد، افسر پرونده به راحتی میتواند درخواست ویزای شینگن را رد کند. بنابراین هیچ کدام از مدارک مانند رزرو هتل، رزرو پرواز و حتی بلیط پروازهای بین شهری در اروپا (باید با برنامه سفر متقاضی مطابقت داشته باشد) نباید هیچ گونه تناقضی با هم داشته باشند و برای افسر پرونده ابهام ایجاد کند.

7. انجام کارهای غیر قانونی در گذشته یا در حال حاضر

در صورت داشتن هرگونه سابقه کیفری در گذشته یا فعالیت های غیرقانونی و مجرمانه هر چقدرم که کوچک باشد قطعا موجب ریجکت شدن ویزای شینگن خواهد شد. احترام گذاشتن و پایبند بودن به قوانین و شرایط اروپایی برای سفر توریستی متقاضی به اروپا از دلایل بسیار مهم برای افسر پرونده است.

8. پاسپورت آسیب دیده یا نامعتبر

پاسپورت یکی از مدارک مهمی است که برای دریافت ویزا به سفارت تحویل داده می شود. پس اگر پاسپورت خراب یا پاره شده باشد احتمال ریجکت شدن ویزا وجود خواهد داشت. همچنین اگر پاسپورت مدت اعتباری کمتر از 6 ماه البته در بعضی از سفارت خانه ها کمتر از 3 ماه اعتبار داشته باشد و یا 2 صفحه خالی در آن وجود نداشته باشد، احتمال رد شدن درخواست ویزا وجود دارد. بنابراین برای جلوگیری از رد شدن درخواست ویزا از پاسپورت خود نگهداری کنید تا صفحه یا جلد آن مخدوش نشود و حداقل 2 صفحه خالی در پاسپورتان وجود داشته باشد.

9. ارائه مدارک جعلی

ارائه هرگونه مدارک جعلی حتی اگر یک برگ از مدارک باشد بدون شک ریجکت ویزای شینگن را به همراه خواهد داشت. بنابراین به هیچ عنوان و تحت هیچ گونه شرایطی برای درخواست ویزای شینگن اقدام نکنید. سفارت های اروپایی به شدت با این مسئله برخورد خواهند کرد به گونه ای که پرونده شما را در سیستم یکپارچه سفارت های اروپایی قرار خواهند داد و دیگر سفارت خانه ها هم در جریان تخلف شما قرار خواهند گرفت و دیگر نخواهید توانست از طریق یک کشور دیگر ویزای شینگن دریافت کنید.

10. بیمه مسافرتی نامعتبر

یکی از دلایلی که موجب ریجکت ویزای شینگن می شود نداشتن بیمه مسافرتی یا داشتن بیمه مسافرتی نامعتبر می باشد. بیمه مسافرتی باید فرد را در تمام مدت سفر پوشش دهد، نباید پوششی کمتر از زمان برنامه سفر داشته باشد و تمام قوانین منطقه شینگن را پوشش دهد در غیر این صورت احتمال رد شدن درخواست ویزا وجود دارد.

11. سایر عوامل

موارد ذکر شده در بالا از دلایل اصلی و مهم ریجکت ویزای شینگن به حساب می آیند ولی علاوه بر آنها عوامل دیگری مانند گواهی ازدواج یا تولد غیر قابل قبول، ارائه نامه اشتغال به کار نامعتبر، حساب سازی بانکی، نداشتن سابقه سفر خارجی، ارائه دعوتنامه نامعتبر، نامه مرجع نامعتبر سن و مجرد بودن (مختص افراد زیر 30 سال و مجرد) در رد شدن ویزای شینگن تأثیر خواهند داشت.

اکثر سفارت خانه ها به متقاضیانی که سن آنها کم تر از 30 سال و مجرد هستند و به صورت تکی قصد سفر به اروپا را دارند ویزا نمی دهند یا در صدور آن بسیار سخت گیری می کنند زیرا افسر پرونده در مورد بازگشت فرد به کشور مبدأ بعد از اتمام سفر دچار شک و تردید می شود. داشتن دعوتنامه خویشاوندی و پیوند خانوادگی در اروپا، موجب شک افسر پرونده در رابطه با اقامت دائم متقاضی خواهد شد. اعلام حساب بانکی که در کمتر از 1 ماه مبلغ زیادی به آن واریز شده باشد، از دید افسر پرونده حساب مالی ساختگی تلقی می شود. همه ی این عوامل موجب خوردن مهر ریجکت ویزای شینگن در پاسپورت می شود.

نحوه اعتراض به رفع ویزای شینگن

یکی از سؤال هایی که بعد از رد ویزای شینگن ممکن است ذهن متقاضیان را درگیر کند این است که نحوه اعتراض به ریجکت ویزای شینگن چگونه است یا راههای رفع ریجکتی ویزای شینگن چیست. اولین قدم اطلاع پیدا کردن از دلایل رد ویزای شینگن است. پس از مطلع شدن از دلیل رد ویزا باید نامه ای با توضیحاتی واضح تحت عنوان نامه اعتراض به ریجکت ویزای شینگن تنظیم کنید و به سفارت مورد نظر ارسال کنید.

ویژگی های نامه اعتراض به ریجکت ویزای شینگن

رعایت اصول نوشتن نامه اعتراض به ریجکت ویزای شینگن یا همان نامه ریجکتی شینگن تمام تلاشی است که می توانید برای اعتراض به درخواست خود انجام دهید پس در هنگام نگارش آن دقت کافی داشته باشید. نکاتی که در هنگام نگارش نامه اعتراض به ریجکت ویزای شینگن باید رعایت کنید عبارت اند از:

1) اطلاعات فردی شامل : نام و نام خانوادگی، تاریخ و محل تولد، آدرس پستی و ایمیل، شماره پاسپورت.

2) درج تاریخ دقیق ریجکت ویزای شینگن در ابتدا و پس از نوشتن اطلاعات شخصی.

3) درج دلایل رد ویزای شینگن. توجه داشته باشید که باید دقیقا همان مواردی باشد که در ویزای سفارت ذکر شده است.

4) توضیحات و دلایل شما در رابطه با پیش آمدن اشتباهی در ریجکت ویزای شینگن که در واقع مهم ترین و اصلی ترین بخش نامه اعتراض شما است. در این نامه باید با ارائه مدارک و توضیحات مستند توضیح دهید که چرا در ریجکت شدن ویزای شما اشتباهی رخ داده است و سفارت را متقاعد کنید که چرا باید درخواست بررسی مجدد از جانب شما پذیرفته شود.

شما می توانید بدون حضور مجدد در سفارت مدارک و نامه خود را از طریق پست الکترونیکی یا پست پیشتاز ارسال کنید.

نمونه نامه اعتراض به ریجکت شدن ویزای شینگن

در این بخش یک نمونه نامه اعتراض به رد ویزای شینگن را برای شما آوردیم. توجه داشته باشید این نامه باید به زبان انگلیسی نوشته شود همچنین در نگارش نامه اعتراض به ریجکتی ویزای شینگن جملات خواهشی و التماسی به کار نبرید.

سفارت محترم کشور ..............

به افراد و مسئولین مربوطه

روز خوش

من ........... هستم. متولد .............(تاریخ تولد باید به میلادی نوشته شود.) در شهر ایران. شماره گذرنامه من .......................... می باشد.

درخواست ویزای من در تاریخ .................... به دلیل .................................... ریجکت شد.

در پراگراف بعدی باید در رابطه با دلیل اشتباه شدن ریجکت ویزای خود توضیح دهید.

ویزای شما به هر دلیلی که ریجکت شده است باید فقط در مورد همان دلیل توضیحاتی ارائه دهید. به طور مثال اگر دلیل ریجکت ویزا هدف سفر باشد باید در مورد هدف سفر و اگر به علت تمکن مالی ویزای شما ریجکت شده است باید همراه با نامه اعتراض خود مدارک و برگه تمکن مالی را به سفارت مربوطه ارائه کنید.


به طور کلی، در این مقاله سعی کردیم تمامی دلایل ریجکت شدن ویزای شینگن را به طور کامل برای شما توضیح دهیم. متاسفانه، امروزه در ایران بسیار شاهد افزایش تعداد ریجکت های ویزای شینگن از طرف سفارت آمریکا هستیم و سخت گیری ها بیش از پیش شده است. همین امر باعث می شود که شما نتوانید به تنهایی یا با مشاوره دوستان و خانواده موفق در اخذ ویزای شینگن شوید. برای اخذ ویزای شینگن حتما باید با مشاورانی حرفه ای و کار بلد در زمینه اخذ انواع ویزا صحبت کنید تا بتوانند شما را در کوتاهترین زمان ممکن به هدفتان نزدیک کنند.

خاتون سیر می تواند بهترین مشاور برای شما باشد زیرا بیش از 30 سال سابقه در زمینه اخذ ویزای شینگن دارد و توانسته تاکنون به افراد زیادی برای اخذ این ویزا کمک کند. ما با شرایطی سر و کار داشتیم که افراد به دلیل ریجکت شدن ویزا امید خود را از دست داده بودند و فکر می کردند دیگر نمی توانند ویزا بگیرند؛ ولی با اعتماد به راهکارهای ما توانستند در مدت زمان کوتاهی سفارت را متقاعد به اخذ ویزای شینگن کنند. پس دو دل نباشید و همین الان با خاتون سیر تماس بگیرید. اولویت خاتون سیر اخذ ویزای شینگن در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه است.