فانوس های چینی و فستیوال چراغ های چین

کشور چین به عنوان سرزمین عجایب و مهد افسانه‌ های کهن و طبیعتی افسونگر همیشه یکی از اولیت­ های جهانگردی برای بسیاری در سراسر جهان است. دراین بین، فستیوال­ های چین یکی از مهمترین عوامل جذب توریست به این کشور به حساب می­ آید. امروزه این جشنواره ها به بخش مهمی از از آداب و رسوم و تاریخ کشور چین بدل شده­ اند و نقش مهمی را در شکل گیری و بروز فرهنگ مردم این کشور ایفا می­ کنند. به خصوص در دو شهر توریستی پکن و شانگهای هر ساله و همزمان با آغاز سال چینی، جشنواره­ ها و فستیوال ­های بسیار رنگارنگ و جذابی برگزار می شود که با توجه به رایگان بودن، علاقه مندان فراوانی در سراسر جهان دارد. فستیوال چراغ های چین یکی از جذاب­ ترین این جشنواره هاست که با شروع سال جدید چینی در این کشور آغاز می شوند.

مردم چین تاریخ آغاز فستیوال چراغ های چین را همزمان با شروع آئین بودایی یعنی از 206 قبل از میلاد تا 25 میلادی و در دوره سلسله هان غربی می­ دانند. این جشنواره در ابتدا گسترش چندانی نداشت و تنها در قسمت کوچکی از سرزمین بزرگ چین برگزار می ­شد اما به مرور و در طول ایام در سراسر این کشور گسترش یافته است. گفته می ­شود آئین بودا یکی از مهمترین عوامل رشد و گسترش فستیوال چراغ های چین است؛ چرا که با حمایت رسمی امپراطوری چین از آیین بودا فستیوال چراغ های چین به منزله نماد آئین بودا معرفی شد. به تدریج آداب و رسوم دیگری همچون خوردن غذای تانگیو آن، درست کردن فانوس های رنگارنگ کاغذی و حدس زدن معمای فانوس ها جای خود را در فستیوال چراغ های چین باز کرد تا جایی که امروز یکی از مهمترین عوامل جذب توریست از سراسر جهان محسوب می­ شود.

آیین بودا فستیوال چراغ های چین

فستیوال چراغ های چین، چه به لحاظ اهمیت و چه به لحاظ قدمت و سابقه، بعد از جشن سال نوی چینی دومین جشن چینی ها به شمار می­ آید. در حال حاضر در این جشن، برنامه­ های دیگری همچون «رقص شیرها»، «نمایش و تئاترهای خیابانی»، «آوازهای سنتی»، «غذاهای مخصوص»، «گردهمایی های خانوادگی» و مسابقات ویژه برگزار می­ شود.

فستیوال چراغ های چین از زوایای مختلف مورد توجه قرار می­ گیرد؛ اگر به عنوان یک توریست به این جشنواره بنگرید آن­را انگیزه ­ای برای سفر به چین و لذت بردن از مراسم و آداب و رسوم چینی­ ها می­ دانید و اگر از نگاه یک چینی به این جشنواره بنگرید آن ­را به معنای آغاز سال نو چینی و به تعبیری آغاز تعطیلات و جشن­ های سال جدید می­ دانید. در فرهنگ چینی، چراغ های پیازی شکل به کار رفته در این جشنواره در عین زیبایی به معنای شروع روشنایی است و ریشه آن در آیین های بودا قرار دارد. در چین باستان این گونه مرسوم بود که مردم یک شمع را در محفظه ای از سفال گندم با یک بامبو یا چوب آویزان می­ کردند و ابریشم یا کاغذ را روی آن می ­گذاشتند تا باد شعله آن را خاموش نکند. فانوس را با استفاده از اشکال مختلف تزئین می کردند و به عنوان مثال، مسیر یک فروشگاه را نشان می­ دادند.

چراغ های پیازی شکل

یکی از امپراتوران سلسله هان به نام «هان مینگدی» یا «هان وودی»  که به آئین بودا اعتقاد داشت دستور داد مردم نیز در این مراسم مذهبی مشارکت نمایند و به نشانه احترام به بودا فانوس های روشن را به قصر خود در لویانگ منتقل کرد. پس از آن سلسله تانگ نیز این مراسم را به صورت یک جشنواره کامل تبدیل کرد تاجایی که امروز این مراسم در سراسر چین جشن گرفته می شود. فستیوال چراغ های چین در پانزدهمین روز تقویم قمری، در سراسر این کشور برگزار می ­شود که همزمان است با آغاز سال نو چینی. نقطه اوج این مراسم زمانی است که با یک جشن خانوادگی به همراه فانوس روشن، از غذای موسوم به تانگ یوان یعنی یک توپ برنج مملو از کنجد خرد شده تناول شود.

در فستیوال چراغ های چین چندین نوع فانوس وجود دارد. یکی از مرسوم ترین انواع این چراغ­ ها که در سراسر جهان نیز با عنوان چراغ چینی از آن یاد می ­شود به نام چراغ گوجه فرنگی شناخته می ­شود. رنگ قرمز گوجه فرنگی در فرهنگ چینی نماد رفاه و آسایش است. شکل دوم به کار رفته در این فستیوال، چراغ کریستال جادویی نام دارد. این نوع به شکل­ های مختلف هندسی از مربع تا شش ضلعی گرفته تا اشکال دیگر ساخته می­ شود. این چراغ­ ها که به روش ­های اعجاب انگیزی تزئین شده اند برای مخاطبان فانوس های قصر امپراتوران چین باستان را تداعی می­ کنند. نوع سومی از چراغ­ نیز در فستیوال چراغ های چین به نام فانوس چینی رایج است که آن را می ­توان سراسر چین از جمله در Yu شانگهای ملاحظه کرد. این نوع چراغ که به پرخوری بودا موسوم است از لحاظ شکل، محدودیتی ندارد و هرساله تغییر شکل می­ دهد. این بار اگر در تعطیلات سال نو چینی به این کشور سفر کردید و تصادفاً یکی از فانوس های قرمز بزرگ را خارج از رستورانی که در آن هستید مشاهده کردید، به یاد بودا و نقشی که این آئین در ترویج فستیوال چراغ های چین داشته است خواهید افتاد.

به طور کلی، فانوس های چینی و فستیوال چراغ های چین باعث شده تور چین به یکی از تورهای پرطرفدار در میان مردم جهان تبدیل شود. سالانه مردم زیادی با شروع سال جدید چینی به چین سفر می کنند تا در این فستیوال ها و جشن های رنگارنگ و جذاب چین شرکت کنند. جالب است بدانید که تمامی این فستیوال ها به صورت رایگان برگزار می شود و نیازی به پرداخت هزینه ندارید. 

چنانچه با شروع سال جدید چینی قصد سفر به چین را دارید، تور چین خاتون سیر را از دست ندهید. آژانس مسافرتی خاتون سیر، مجری مستقیم تور چین به ویژه تورهای پکن و شانگهای توانسته رضایت مسافران زیادی را به دست آورد. رمز موفقیت خاتون سیر در این سال ها ارائه تور چین ارزان با کیفیت و خدمات عالی به مسافران است. جهت اطلاع از قیمت تور چین می توانید با ما تماس بگیرید یا به سایت خاتون سیر مراجعه کنید. با خاتون سیر دیگر نگران هزینه های سفر خود نباشید.